Editorial
Editorial
Za dlouhá léta šéfredaktorování jsem musel pročíst množství  nejrůznějších textů o tom, v čem je současný projekt evropské integrace  mylný a proč nemůže fungovat. Od kousavých esejí až po suché  politologické analýzy a složité ekonomické rozbory. I když jsem o  správnosti takové kritiky nikdy nepochyboval, poslední dobou jsem byl  tímto tématem přesycen. Ano, i správná a potřebná kritika může unavit,  když je jí příliš a řešení v nedohlednu! Pak ale narazíte na cosi trochu  jiného, svěže filozoficky formulovaného, i když vlastně neříkajícího  nic převratně nového. Článek Rogera Scrutona „Význam kultury",  publikovaný koncem minulého roku v časopise The American Spectator a  nedávno přeložený péčí pražského Občanského institutu.
Scruton  vzpomíná, že když jako mladík dychtivý po kultuře před padesáti lety  poprvé navštívil Řecko, namísto slavného světa Homéra, Platóna a  Thúkýdida nalezl cosi jiného, ale téměř stejně pozoruhodného: archaický  svět, kde venkovskému životu vládnou církev a kněží, kde vesnice jsou  soběstačnými společenstvími, kde se místní svatí stále těší úctě, slaví  se jejich svátky a v ulicích tančí lidé v krojích staré tance... Zkrátka  zemi, která teprve měla vstoupit do moderního světa. Rytmus života byl  rytmem vesnice, kde dluhy a závazky byly místní a kde se běh dne řídil  sluncem, spánkem a siestou. Byla to země tak odlišná od jeho rodné  Anglie, od Francie či Německa, že ho tehdy ani ve snu nenapadlo, že by  někdy mohla být posuzována podle stejných kritérií či s nimi měla  rovnocenně spolupracovat v nějaké společné ekonomice.
Časy se však  rychle mění. Jako skeptický konzervativec dnes Scruton nemá iluze o tom,  co z malebného Řecka udělal turistický ruch a realitní spekulanti. Země  byla nepochybně modernizována, byly postaveny nové silnice a města se  rozrostla. Turistický průmysl převálcoval staré zvyky vesničanů, mnohé  staré písně či tance byly nepochybně zapomenuty, ulice a města zaplavila  loga mezinárodních firem. Kultura místních zvyků však dozajista  přetrvala! Lidé bezpochyby stále považují odpočinek za důležitější než  práci a dluhy za tím méně důležité, čím je věřitel v rámci sítě  mezilidských vztahů vzdálenější. Každý návštěvník Řecka, jenž má oči  otevřené, si okamžitě uvědomí, že tato malebná země je plodem specifické  kultury, která se vyvíjí specifickým směrem a svým vlastním tempem.
Otázkou  ovšem je, proč tato zřejmá kulturní fakta neviděli architekti společné  evropské měny eura. Buď je při svém omezeném technokratickém rozhledu  nedokázali vůbec pochopit, nebo je jednoduše záměrně v  konstruktivistické pýše ignorovali. Vsadil bych si na kombinaci obojího.  Jak píše Scruton, pokud by totiž kulturu skutečně trochu vnímali, pak  by si rychle uvědomili, že jejich projekt je předem ztracený. Došlo by  jim, že zavedení jednotné měny pro Řecko a Německo bude povzbuzením  pouze k jedinému: aby Řekové přenášeli své dluhy na Němce s vědomím, že  čím je věřitel dál, tím je povinnost vyrovnávat závazky menší. Věděli  by, že pokud řečtí politikové budou moci použít státní dluh k tomu, aby  pomohli rodinám, přátelům a lidem na ně odkázaným, tak to také bez  váhání udělají. Že zákony a závazky zde nemají stejný význam jako o něco  dál na severu...
Velkým problémem projektu evropské integrace je, že  u jeho kolébky stál spíše ztřeštěný a radikální Karel Marx než rozvážný  a moudrý Max Weber. Evropští politikové od počátku předstírali, že  neexistují rozdíly mezi protestantským severem a ortodoxním jihem, mezi  římským a osmanským právním dědictvím, mezi zeměmi, kde je zákon jasný, a  zeměmi, kde je pouhou poslední instancí v systému úplatků. Zastírali,  že se v některých zemích liší nejen doba a tempo práce, rovnováha mezi  prací a odpočinkem, ale dokonce i samotné chápání času, vnímání jeho  hodnoty. Jelikož to všechno jsou kulturní fenomény, nebrali je evropští  technokraté vůbec v potaz, přestože se z nich Max Weber pokusil udělat  ústřední bod hospodářských dějin. Namísto toho vycházeli z plytké  Marxovy teze, že základy společenského řádu a motor společenských změn  spočívají v ekonomickém uspořádání a že kultura je pouhou tvárnou  nadstavbou, která se přizpůsobí. Ano, toto je pokleslá filozofie, na níž  je organizován náš společný evropský svět. Ve skutečnosti však to, co  vytváří úspěšnou ekonomiku, je kultura, nikoli naopak. Pokud jsme  vybudovali své evropské „impérium" na takto zásadním klamu, nemůžeme se  divit, že velmi rychle ztrácí svoji stabilitu.
Text Rogera Scrutona naleznete na www.obcinst.cz.