Václav Havel jako symbol revoluce 1989
Václav Havel jako symbol revoluce 1989
Bohumil Pečinka ve své poznámce „Václav Havel jako symbol ODS?“ aktuálně reagoval na poslední oznámené kroky ve sbližování dvou českých politických táborů: tábora ODS a „havlovského“, hanlivě označovaného za tábor „pravdy a lásky“. Jsou to dva světy, které k sobě měly (a stále ještě mají) hodně daleko.S drtivou většinou faktů nezbývá než souhlasit. Ano, Václav Havel je ztělesněním nepolitické politiky, je antitezí politického stranictví, ODS vznikla proti jeho vůli a za jeho aktivního odporu. Klíčový problém ale tkví ve větě, že „bývalý prezident Václav Havel není jen symbolem disidentství a revoluce v listopadu 1989, ale i...“. Co když to obrátíme a řekneme, že „Václav Havel není jen symbolem odporu proti politickému stranictví, symbolem nepolitické politiky, ale i symbolem disidenství a revoluce v listopadu 1989“? Nepřemýšlí marketingoví specialisté na Jánském vršku právě takto? Že pro řadu voličů, kteří nechtějí volit dnešní ČSSD a KSČM, je Václav Havel symbolem polistopadových změn? Že je, i když třeba nezaslouženě či dokonce nesmyslně, symbolem morálky a slušnosti v politice?
Přiblížení se k Václavu Havlovi a jeho kruhům může znamenat zásadní myšlenkový posun uvnitř ODS. Ale i kdyby to tak bylo, vůbec není jisté, kdy vlastně ideové vyprazdňování, jehož má být Havlovo „angažmá“ symbolem a jež se dnes ODS tolik otlouká o hlavu, začalo. Zda náhodou nebylo patrné již v roce 1996 nebo 2002.
Miroslav Macek ve svém komentáři na www.viditelny-macek.cz 20. dubna 2009 píše, že ODS se proměnila v jinou stranu už dávno, „a to když kývla na ‚trojkoaliční‘ projekt a její vláda silně zezelenala“. Člověk nemusí být zastáncem spolupráce se zelenými, aby jej okamžitě napadlo – a co tehdy měla dělat? A nejenom tehdy, ale i dnes a zítra, po příštích volbách či po těch dalších? S kým má vládnout, resp. s kým vytvořit nadpoloviční většinu? S rathovskou a paroubkovskou sociální demokracií? Budou pak komentátoři psát, že zčervenala, když v rámci kompromisu přistoupí tu na šrotovné, tu na vyšší podporu v nezaměstnanosti? A nebylo to jedním z důvodů jejího historického propadu v parlamentních volbách v roce 2002, kdy získala nejméně hlasů za celou dobu své existence?
Mentalita českého národa je historicky většinově levicová; většinově vládnout bez středu (či dokonce oné havlovské liberální levice) je pro českou pravici bohužel nereálné. A bylo tomu tak odnepaměti, s historicky výjimečnou (a velmi pravděpodobně neopakovatelnou) první polovinou devadesátých let dvacátého století.
Bohumil Pečinka ani já nevidíme do hlavy hlavním protagonistům politiky a předvolební strategie ODS. Můžeme pouze různě „číst“ jejich rozhovory, pokusné balónky a praktické kroky. Nabízím jednu možnou interpretaci sbližování s Václavem Havlem: nejde náhodou o snahu sehnat pod prapor ODS, jako zřejmě jediný v současnosti reálně vlající, všechny, kdo nechtějí připustit vládu socialisticko-komunistické levice, případně alespoň co nejvíc umenšit její předpokládaný úspěch? Má-li si ODS vybrat, s kým raději vládnout, lze pochopit (byť možná se skřípěním zubů), že volí Václava Havla, Martina Bursíka, Michaela Kocába a trosky KDU-ČSL namísto Jiřího Paroubka, Davida Ratha, Michala Haška, Vojtěcha Filipa a Kateřiny Konečné. (O proměně sociální demokracie po odchodu Miloše Zemana se toho napsalo hodně, a proto zde není namístě připomínat spolupráci z dob opoziční smlouvy.)
Je stoprocentní pravdou, že „když se politika zbaví svého obsahu a zredukuje pouze na politický marketing, časem se nutně odpoutá od starých kořenů, aniž by získala nové“. Je také pravdou, že právě to ODS (ale i ČSSD) reálně hrozí. Jen není tak zcela jisté, že se tato věta naplňuje pochvalou od Václava Havla a jeho případným angažmá v kampani ODS.