Editorial

Editorial

Jiří Hanuš
Jan Vybíral

Z jarního čísla Církevních dějin bychom rádi upozornili na úvodní text amerického historika Martina Martyho, který před třemi lety vydal pozoruhodnou knihu The Christian World obsahující originální přístup k dějinám křesťanství, přístup, který vychází z opakovaného a současně vždy nového misijního šíření tohoto náboženství na různých kontinentech. Snad bude jeho koncept, který je zřejmý i z ukázky, inspirativní pro domácí promýšlení nového metodologického uchopení historie církve.
Stálou aktuálnost druhého vatikánského koncilu podtrhujeme „koncilním blokem", v němž uvádíme starší i novější ekumenické reakce na sněm (J. L. Hromádka, P. Filipi), jednu současnou analýzu z pera amerického publicisty (R. J. Neuhaus) a vzpomínku na českého jezuitského kněze J. Ovečku, který ve věčném městě o koncilu informoval exil i domov prostřednictvím vatikánského rozhlasu - a nejen to: přinášel i zasvěcené komentáře k dějinám předchozích koncilů, čímž prohluboval vědomí kontinuity v působení křesťanského společenství.
Časopis Církevní dějiny od svého vzniku usiluje o komplexnější, víceoborový přístup k fenoménu křesťanství. Dává prostor pohledům sociologickým (viz např. studii Z. R. Nešpora v č. 1), politologickým (článek Ph. Walterse v č. 4), filosofickým (příspěvek V. Umlaufa v č. 3), kunsthistorickým (rubrika Architektura), teologickým (diskuse nad knihou H. Künga v č. 2 nebo studie J. Vokouna v č. 4) nebo patristickým (texty V. Ventury a I. Adámkové v č. 3). Máme za to, že chceme-li dobře porozumět rozmanitým pojmům, strukturám a mentalitám, které se v oblasti církevních dějin vyskytují, takováto mezioborová spolupráce je nevyhnutelná. Ačkoli z metodologického hlediska budou Církevní dějiny vždy v první řadě historickým časopisem, nebráníme se možnosti příležitostně věnovat více prostoru jiným oborům. Z tohoto důvodu jsme zavedli novou, ne však pravidelnou rubriku Spektrum, která Vám bude nabízet kontextuální pohledy na církevněhistorická témata. V tomto čísle jde konkrétně o téma náboženského obrácení z hlediska jeho literárního a filmového zpracování a dále o otázku role příběhu (literárního či filmového) v procesu konverze. Pro církevní dějepisectví je toto téma zajímavé nejméně v trojím ohledu: 1. poukazuje na klíčové místo fenoménu obrácení v křesťanství, 2. odhaluje zajímavý prostor uměleckého vyjádření křesťanské zkušenosti, který je vhodným předmětem historického bádání, a 3. inspiruje církevní historii k metodologické reflexi, neboť i ona občas vypráví příběhy, které mohou vést ke konverzi.
Během závěrečných radekčních prací na Církevních dějinách nás zastihla smutná zpráva o úmrtí kardinála Tomáše Špidlíka. Jeho osobnost a dílo připomeneme v podzimním čísle.