Editorial
Editorial
Spolu s koncem roku každoročně znovu a znovu cítíme, že se blížíme k  největšímu svátku, který snad nejvíc ze všech spojuje naše národní  společenství napříč stavy, vyznáními, politickými názory a téměř všemi  myslitelnými společenskými děleními.
Se svátky - ať mají podobu  svátků státních či dnů pracovního klidu - máme obecně problém. Buďto je  neuznáváme a ignorujeme, nebo naopak uznáváme, jen jaksi nevíme, jak  konkrétně máme vtisknout sváteční rys do běhu onoho dne. Přiřazení  konkrétního svátku do jedné z těchto skupin pak závisí na naší  světonázorové a jiné orientaci. To, co je pro jednoho výjimečným dnem,  patří pro druhého do starého železa, a naopak.
Vánoce jsou jiné.  Zapomeňme alespoň pro chvíli na to, že jim různí lidé dávají různou  náplň. Pro jedny je to připomínka zrození Bohočlověka, Ježíše Krista,  zlomový moment v dějinách spásy. Jiní, zmasírovaní antiklerikálními  kampaněmi uplynulých let a již i staletí, se vracejí k údajným pohanským  kořenům českého a moravského prostoru, jež mají mít pokračování v  nejrůznějších lidových zvycích a tradicích, a slaví zimní slunovrat, byť  o tři dny posunutý. Další, a asi nejpočetnější, neřeší žádné historické  či duchovní zakotvení a „jen" se snaží replikovat kdysi dávno prožívané  a třeba i nově objevované, vnímají Vánoce jako svátek společného  rodinného krbu, stolu, stromku a dárků.
Přesto všichni dohromady  cítíme, že jde o naprosto výjimečné dny, kdy se snažíme být se svými  blízkými a uchystat pěkný den a večer plný nejrůznějších symbolů, jimž  třeba ani nerozumíme. A vůbec nevadí, že to vše slavíme a děláme  především kvůli dětem v našich rodinách. Není krásné, že alespoň někdy a  něco děláme kvůli dětem? Nepatří vzpomínky na naše dětské Vánoce k  našim emocionálním kotvám?
Ne, člověk se nemůže divit těm, jimž se  díky strategiím obchodníků spouštějících předvánoční reklamy okamžitě po  Dušičkách (či dnes už spíše po Halloweenu) a distribuujících vánoční  televizní program na konci listopadu ke konci prosince tyto svátky  protiví. Přesto však když se o Štědrém večeru na obloze rozsvítí  Večernice, padá na nás tklivá, romantická, melancholická nálada. A je  jedno, jestli jsme se předtím postili a večer korunujeme křesťanským  postním jídlem - rybou -, nebo jestli se nezřízeně cpeme celý den a  nakonec se zakousneme do vepřového řízku. Důležitý je pocit  slavnostnosti večera - toho tajemného svátku... I racionální lidé pak  často podléhají atmosféře a dělají zcela iracionální věci, což však  patří ke společnému slavení. 
Vánoce jsou také asi jediným okamžikem,  kdy se ještě (zatím) dozvídáme cosi o postavě jménem Ježíš Kristus či  vlastně Ježíšek. Ten ho chce kolébat, jiný donést dvě kožičky, další  písní vyznává, že v městě Betlémě Bůh zrozen jest, a ještě jiný se  raduje, že člověk jest vykoupen. A dokonce (také opatrně řekněme, že  zatím) se s tím vším setkávají i školní děti při hodinách zpěvu a  trénování na vánoční akademie a besídky. Rodiny, i ty, jež jinak  vyrůstají už několikátou generaci bez institucionálního kontaktu s  křesťanstvím, to pak často podpoří společnou návštěvou betléma  vystaveného v některém z kostelů či dokonce půlnoční bohoslužby. Snad  právě sváteční dny v závěru prosince nejvíce poodhalují v duši našeho  národa touhu po krásnu, klidu, lásce, která se jinak v toku všedních dní  zdá být nenávratně vyrvána.
Ne, Vánoce skutečně nejsou jedním z řady  svátků. Jsou králem/královnou běhu našeho občanského roku, jsou  svátkem, který drží naše rodiny, různé generace a celou společnost  pohromadě. 
Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj lidem dobré vůle. Požehnané Vánoce za celou redakci Kontextů přeje
STANISLAV BALÍK