Musk vs. Twitter

Musk vs. Twitter

Souboj o svobodu projevu na sociálních sítích
Jan Hroudný
Michal Chládek

Když americký miliardář Elon Musk na konci října minulého roku koupil Twitter, byla s jeho příchodem spojena poměrně velká očekávání. Není divu. Musk za převzetí společnosti zaplatil 44 miliard amerických dolarů. Od počátku se profiloval jako aktivní uživatel této sociální sítě a zároveň jako kritik jejího vedení z pozice zastánce co možná největší svobody projevu. Svou novou akvizici tak doprovodil tweetem s odkazem na logo Twitteru: The bird is freed.
Úvodem se nabízí otázka, proč je vlastně Twitter tak důležitý. Počet jeho aktivních měsíčních uživatelů není s ohledem na jiné sociální sítě nijak závratný. Je jich méně než 450 milionů, u Facebooku jsou to přitom skoro tři miliardy. Twitter není v tomto ohledu ani v první desítce. Jeho síla spočívá v tom, že jej mnohem častěji pro komunikaci používají lidé, kteří mají vliv. Může jít o politiky, novináře, akademiky, experty apod. Ve Spojených státech, kde se jich rekrutuje nejvíce, obecně platí, že jsou jeho uživatelé politicky o něco více vlevo, než je průměr americké populace. Dostupná data ukazují, že 10 % tweetujících vytvoří 80 % tweetů. Tato horní desetina uživatelů přitom nejčastěji tweetuje o politice a je ještě více nalevo od průměrné americké populace.

 

 

 

Koupit

Objednejte si předplatné časopisu za zvýhodněnou cenu.